Verslag deelnemers

Bericht inhoud:

Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald. Nadat ik geslaagd was wilde ik eigenlijk een extra rijopleiding doen waar de rijvaardigheid en technieken aan bod kwamen. Na even gezocht te hebben kwam ik uit bij VTM-Train van Jos.

In de avond uren heb ik een mail gestuurd en vlak erna kreeg ik gelijk een antwoord op al mijn vragen. Het voelde gelijk vertrouwd aan, en ik heb gelijk een cursus VRO1 geboekt. Zo vers als ik was kwam ik op de gewenste dag op mijn Kawasaki 1400 GTR aan op de afgesproken plaats in Drenthe. Had een nieuwe broek (leer) aan en ik zat nog een beetje ongemakkelijk op mijn motor. Na kennis gemaakt te hebben met Jos en de overige deelnemers even een kort voorstel rondje gemaakt. Jos vroeg mij eigenlijk vrijwel gelijk, waarom zo’n zware motor, ik heb hem uitglegd dat ik op een aantal motoren een rondje had gereden, en dat ik met deze gelijk een klik had, echter wel gelijk aangegeven dat ik wel nog zoekende was, en mocht na deze dag blijken dat deze motor te zwaar was ik wellicht een overweging ging maken om naar een lichtere motor te gaan kijken. Heb aangegeven dat ik een tour man ben en geen racer. Ik zag Jos bedenkelijk kijken, maar stelde mij tegelijkertijd erg op mijn gemak. We gaan er een mooie dag van maken gaf hij aan. Het examen zat nog vers in mijn geheugen, maar Jos gaf er gelijk een andere wending aan. We begonnen met een parcour wat Jos had neergezet. Ik voelde me een beetje onzeker, nog een stugge nieuwe leren broek, een motor waar ik net een aantal km op had gereden, dus alles was nieuw voor mij. Echter hoe Jos les gaf stelde het mij erg op mijn gemak. Geen grote groep, max 4/5 man, zodat een ieder de aandacht kon krijgen, en dat vond ik echt super. Ging er even wat minder goed, dan kwam Jos het rustig uitleggen, deed het een paar keer voor op zijn eigen motor en kwam erna naast je lopen en gaf op een kalme manier aanwijzingen hoe het wel moest. Zo kalm als Jos over kwam, hoe goed en behendig Jos op zijn motor alles voordeed was echt ongelofelijk. Achtjes draaien, slalommen, over obstakels rijden, horizon opzoeken, ver voor je uitkijken, alles maar dan ook alles werd benoemd om overal bewust van te worden. Vlak voor de lunch gingen we de openbare weg op richting Giethoorn, voordat we de weg op gingen kregen we duidelijke instructies hoe te rijden, ook dit werd op een zeer professionele manier uitgelegd. Ook de lunch in Giethoorn was voortreffelijk. Na de lunch even wat in het navigatiesysteem zetten en op naar Steenwijk, naar het industrieterrein waar we de remproef gingen doen. Op een zeer kundige manier werd het uitgelegd wat er van ons verwacht werd, Jos deed het zelfs een paar keer voor en liet zien wat er gebeurd als je een noodstop moest maken. Wat ben ik blij dat ik een motor heb met ABS!! Nu waren wij aan de beurt, we begonnen kalm aan en bouwde het langzaam op, maar na elke remproef kwam Jos even naast je staan, gaf een korte uitleg, en erna mocht je verder gaan rijden. Ik ben me ervan bewust dat het ver vooruitkijken, en niet vlak voor je motor zeker profijt heeft. De duim van Jos ging omhoog, en er verscheen een glimlach op zijn gezicht, hij zei, je vind dit mooi he, ik zei ja echt gaaf, ik werd steeds meer zelfverzekerder. Na de remproef weer gaan rijden, over de dijk, van het taluut af, grindbak, plaats op de weg echt alles werd meegenomen, niks moest alles mag gaf Jos aan. We eindigde in Blokzijl, hier kregen we een na evaluatie, ik was tuurlijk zenuwachtig wat Jos ging zeggen. Ik heb aan Jos aangegeven eerlijk te zijn met zijn bevindingen, wat moet vond je ervan Jos vroeg ik, moet ik eerst meer ervaring opdoen op een lichtere motor of kan ik op deze blijven rijden. Jos begon te lachen, en gaf aan, Bas ik had mijn bedenken bij aankomst, maar na een uurtje waren die weg gaf Jos aan, Je houding is goed, plaats op de weg, doet lekker mee met de oefeningen, ga zo door en ga lekker genieten van je motor, dit komt wel goed gaf Jos aan. Ik was natuurlijk super blij om dit te horen, mocht het anders zijn dan weet ik zeker dat Jos dit had aangegeven. Na een tweetal drankjes hebben we afscheid genomen van elkaar en van de rest van de groep, en ben weer richting Harlingen gereden om mijn laatste boot te kunnen nemen naar Terschelling waar ik woon. Tijdens de rit veel nagedacht wat Jos deze dag allemaal had uitgelegd, en ben veel zekerder geworden van mezelf en mijn motor. Voor de winter toch nog een 1500 km gereden op mijn motor en nog veel nagedacht over de wijze woorden wat Jos allemaal heeft uitgelegd op die dag. 2018, gelijk maar weer een VRO1 geboekt bij Jos, even een opfriscursus, wat toch goed is. Erna ook een VRO2 geboekt, wat ook zeer leerzaam was. Nu staat er nog 1 ding op het programma, en dat is het circuit, niet om de snelheid maar om de bochten techniek. Ik kan iedereen een cursus aanbevelen bij VTM-Train van Jos. Waarom?: Geen grote groepen, Kundige uitleg, rustige uitleg, niks moet, snap je het niet dan legt Jos het nog een keer uit, en als het moet nog een keer net zo lang totdat je het snapt, en dat op een zeer rustige manier. Je voelt je vertrouwd, en je gaat je oefeningen met plezier doen.

Jos is kundig, een zeer goeie instructeur, die de aandacht op iedereen vestigt, kortom gewoon geweldig om daar een cursus te doen.
Ik kan het iedereen aanbevelen om bij VTM-Train een cursus te nemen.

Jos bedankt voor al je uitleg, je eerlijkheid, je bent zeer kundig, en legt alles op een zeer professionele manier uit, je ziet gewoon dat je ervaring hebt, en dat siert je.

Ik blijf komen om een cursus te doen, want ik leer elke keer weer.

Vanaf Terschelling zeg ik nogmaals bedankt, en tot snel.

Mvgr Bas Boelhouwer


VRO zaterdag 2 juni 2018 bij VTMtrain

De morgen start met een lekkere motregen. Goed voor de tuin, maar liever niet op de motor en zeker niet voor een dag VRO. Regel 1 (Jos) “ begin goed voorbereid”. Dat lukt door toch maar de regenjas aan de leren motorjas te ritsen. Regel 2 “op tijd vertrekken of neem anders de tijd”. Dit lukt niet en wordt onderweg direct afgestraft met een voorrangsfoutje van mij. Dusssss terug naar de modus: “neem de tijd en laat je niet verleiden tot …”. Om 08.35 uur sta ik op de parkeerplaats van de ijsvereniging (o.i.d.) in Wanneperveen.
Een ruime hoeveelheid pionnen staan al kriskras verspreid op het terrein. Er staan reeds drie motoren, dus ben ik niet de laatste. Op naar de koffie. Erg leuk om Jos weer te ontmoeten en mijn twee (BMW) vrienden Henk en Michel. Even later sluiten Sierd met duopassagier Ilona (Triumph) aan. De vriendengroep is compleet. Na sterke koffie en idem verhalen komt Jos met het programma. Kernwoorden: leuk, uitdagend, hard werken en leerzaam.

De morgen start met voertuigbeheersing en kijktechniek. Het kan wat glad zijn aan de kant van het terrein. Geen probleem volgens Jos, want je weet het nu en dan kan je daar rekening mee houden. Jos legt in fasen de patronen van de pionnen uit en doet de oefeningen met speels gemak voor. En dan komen wij aan de beurt. Met vier motoren is het mogelijk om lekker intensief te trainen. Geen wachttijd dus. Onder de geïnspireerde leiding van Jos worden we steeds vaardiger en lukken ons oefeningen die wij niet voor mogelijk hielden. Tussendoor even motorgymnastiek met Jos voorop. Geweldige gymnastiek en daarna gaan we snel over naar acrobatiek. Dan erkennen 2 deelnemers toch hun grenzen. De ochtend wordt afgesloten met een echte wedstrijd: het totale parcours foutloos afwerken op tijd. De resultaten zijn indrukwekkend. En een compliment voor Sierd en zijn duopassagier Ilona. Trainen werkt!

Met deze succeservaringen beginnen we aan onze middagpauze. Deze keer bij Jos thuis. Marietje verwent ons met een heerlijke lunch. Aangezien de vriendengroep uit het vroegere Steenwijkerwold komen worden er over en weer herinneringen uitgewisseld. Jos bevestigt nog even het belang van de lunch: “goed eten en drinken anders val je van de motor af”. Met dat vooruitzicht pakt ieder toch nog een extra bol of boterham.

Het middagprogramma start met een uitgebreide training: “noodstop maken” en “ABS remmen” voor de BMW’s. En opnieuw respect voor het duo op de Triumph. Gelukkig konden we aan dit onderdeel voldoende tijd besteden om het remmen goed onder de knie te krijgen. De afsluitende noodstop, met 110 km/u aanrijdsnelheid, leerde ons confronterend dat de remweg vaak veel langer is dan je denkt. Dus afstand houden en kijken, kijken en kijken.

Daarna maken we een prachtige praktijkrit in de achtertuin van Henk (regio Oldemarkt). Alle trainingsonderdelen van de morgen komen in deze rit uitgebreid aan de orde. We stoppen tegen 19.00 uur in Blokzijl.  Moe, voldaan, en met een brede lach op de gezichten stappen wij van de motor af. Op naar de koffie en het diner. Jos evalueert de dag en reikt de certificaten uit.
Wij kijken terug op een geweldige mooie en zinvolle motortraining onder leiding van Jos, die ons vol motorpassie en met humor coacht en prikkelt tot “geoefende, vlotte en toch defensieve motorrijders”. Graag tot de volgende training!

Jan Otten


Afgelopen maandag 14 mei was het zover; De VRO 2 training bij VTMtrain

Na een hartelijk ontvangst met goeie koffie en kennismaking met instructeur Jos ging het feest beginnen.

Eerst wat behendigheid op de motor om te kijken hoe de beheersing van de fiets is. Erg interessant om weer met het stuur tegen de aanslag rondjes te draaien en te keren op de weg.

Hierna ging de snelheid omhoog. We gingen oefenen in koppel rijden en op een snelle en veilige manier met hogere snelheid in en uitvoegen op de snelweg en dan ook meteen anticiperen op de afrit waar de toerit zit en hoe daar weer op te gaan. Dan kom je er achter dat motor rijden iets meer is dan alleen maar voor je uit kijken. 

Aansluitend motor gymnastiek gedaan. Wel gaaf om met losse handen al rijdend op je motor te staan.

Na een uitstekend verzorgde lunch gingen we binnendoor richting klaverblad Heerenveen om bochten techniek op snelheid te oefenen. Jos zal Jos niet zijn als we vooraf ook nog even off road gingen met onze motor. Gaaf om mee te maken met een echte tourbuffel. Na een verkenningsronde op het klaverblad gingen we achter Jos aan met een steeds hoger tempo. 

Met goeie instructie van Jos tussendoor merk je dat je de bochten steeds beter gaat nemen. De banden werden flink warm van al die mooie bochten. Na het klaverblad was het de beurt aan het onderdeel remproef. Dit is echt grensverleggend! Jezelf overgeven aan de techniek van ABS. Als je eenmaal die grens over bent is je glimlach te klein voor je helm. Succes verzekerd!!

Dankzij de rustige en goeie instructie van Jos heb ik meer vertrouwen in mezelf en in het motorrijden gekregen en voel me in meer situaties veel veiliger.

Jos bedankt voor deze uitstekende en ontzettend leerzame dag! 

Groeten Arno